Press

STIPENDIAT 2022 Stiftelsen Hans Björklunds minnesfond vid Kungliga Operan:
https://via.tt.se/pressmeddelande/tre-unga-operatalanger-far-stipendium

LÖFTET, KUNGLIGA OPERAN
Axel Englund, EXPRESSEN:
”En annan höjdpunkt är när Agnes Auer med rå nerv sjunger Rosas berättelse om hur hon som barn lämnades ensam att gömma sig i ett skåp medan hennes mor och bror flydde. Bäst av allt är trion mellan Husáhr, Fredriksson och Auer, där rösterna bygger upp en magnifik klimax av klassiskt ensemblesnitt.”

Edward Klingspor, SVENSKA DAGBLADET:
”Agnes Auer gestaltar flickan Rosa med lysande klarhet och naken skörhet”.

Lena Richardson, NYA WERMLANDS TIDNING:
"Här ges också utrymme för en vacker vänskap. Kemin mellan Husáhrs Ava och den ack så välklingande Agnes Auers Rosa är stark, starkare än den mellan Ava och Teo"
"Rosa är också ett av de gripande öden som publiken liksom får på köpet, längs den röda tråden som Avas sökande efter Teo. Om detta hade varit en film, hade uppföljaren kanske berättat om Rosa, flickan som överlevde genom att gömmas i ett skåp?"
Wermlands tidning

Bachtrack:
"Ein mädschen, Rosa (in einer Glanzrolle die brillante Sopranisten Agnes Auer), hilft ihr sich zu befreien."

Claes Wahlin, AFTONBLADET:
"Agnes Auers Rosa, som slår följe med Ava i andra akten, gör en fin insats, och i scenen med minnen av mammas kyckling uppstår det kanske enda lyckliga avsnittet i Löftet, dessutom ger körens minnen av mat före kriget lite färger på kostymerna. Helvetet har inga färger.




OXFORD LIEDER FESTIVAL
Claire Seymore, OPERA TODAY:
"Each Evening Concert begins with a performance by one of the Festival’s chosen ‘Emerging Artists’, and on this occasion the Swedish soprano, Agnes Auer preceded Stenhammar’s songs with a sequence of songs by six of Stenhammer’s fellow Swedes.  Auer has a smooth, creamy soprano and she deployed it charmingly as the over-excited young maiden in Adolf Fredrik Lindblad’s ‘En ung flickas morgonbetraktelse’, reflecting upon how she will tease her would-be beloved when he pays a visit that day.  Her gentle lyrical line, and shining tone, captured the quietude of the evening in the same composer’s ‘Aftonen’, while in ‘Pan’ by Ture Rangström this shine served to evoke the exotic colours and erotic energies in which Pan bathes, languorously.  Hugo Alfvén’s ‘Saa tag mit Hjerte’ (So take my heart) throbbed with feeling, and Auer communicated both the passion and the vulnerability of the poet speaker; a lighter vibrato in Bo Linde’s ‘Äppelträd och päronträd’ (The apple and the pear tree), complemented by light rustles in the piano part, conveyed the ripe freshness of the blossoming spring.  After the cool sadness of Wilhelm Peterson-Berger’s ‘När jag för mig själv’ (When I by myself), the composer’s ‘Aspåkerspolska’ danced home lightly and with freedom."
https://operatoday.com/2021/10/scandinavian-landscapes-at-the-oxford-lieder-festival/

ZEBRAN
Lars Sjöberg, EXPRESSEN:
"...de sex storartade solisterna i Deda Cristina Colonnas enkla men effektiva regi får ändå spelet att lyfta..." "Av de tre damerna Agnes Auer, Karin Osbeck och Emma Johannson gnistrar särskilt Auers silversopran"
https://www.expressen.se/kultur/musik/inte-svartvitt-nar--zebran-gestaltas/

Lars-Erik Larsson, CAPRICCIO - Opera & Klassisk musik:
"...Luthando Qave är lysande som John med mäktig baryton och intensivt agerande och Agnes Auer sjunger Disa med utsökt sopran och mängder av känslor..."
https://www.capriccio.se/zebran-i-vadstena-konstlost-men-med-mening/


Louis De Geerhallen 7 mars 2020 - ÖNSKEKONSERT med Norrköpings Symfoniorkester
Catrin Villaume Fägerstrand, Norrköpings Tidningar, Östgöra Correspondenten:

"Festligt och brett när publiken fårn välja"
"Agnes Auer står för några av kvällens höjdpunkter. Med sin lyriska sopran visar hon prov på inlevelse och variation från Paminas känslofyllda aria ur Mozarts "Trollflöjten", Schuberts "Donna Juanita" i Ekdahls skämtsamma arrangemang och vidare in i Puccinis "O mio babbino caro". Vilken fröjd att få lyssna till hennes breda register och honungslena stämma när hon lugnt växlar mellan vitt skilda genre. Sällan hör man en klassiskt skolad röst så gott mäkta med musikalgenrens mer pregnanta sångstil som i "Gabriellas sång" framförd i duett med skickliga Ellen Andersson som står för mer jazziga ingångar".
www.nt.se

 

Bengt Hultman, Västerbottens-Kuriren:
"En påskpassion att sent glömma"
"Sopranen Agnes Auer hade framgångar genom hela verket med sin sköna, böjliga och skarpa röst: inga vibratomanér här inte."
https://lovenappen.vk.se/2761135/en-paskpassion-att-sent-glomma?loven
"Matthäus-Passion" J. S. Bach
Umeå Stads kyrka 19 april 2019

Catrin Villaume Fägerstrand, Norrköpings Tidningar:
"Agnes Auer fick ersätta en krasslig Linda Olsson. Enligt kvällens utmärkte ciceron Richard Michelin hann sångerskan greppa en klänning och slänga sig på ett tåg. Under sådana omständigheter kan en recencent bara konstatera - Bra jobbat!"
"...Auers välbalanserade sopran gifter sig fint med Daniel Mitsogiannis schlager- och musikalröst..."
www.nt.se

 

"The cast were all deeply involved in their roles and conveyed the multiple feelings and emotions of the characters. The heaviest burden fell on Anders Larsson as the robber, and his confrontations with Göran Eliasson’s Clark were dramatic highpoints. Anna Larsson’s Margareta, mother of two small children, was deeply touching in her telephone conversation with them, and young Agnes Auer, giving her operatic debut, was a sensitive and convincing Karin.

With this production, Anna Larsson and Göran Eliasson, who run the Concert Barn jointly, can add another triumph to their long list of successes."
A Stockholm syndrome opera hits the stage - Seen and heard

Mogens H. Andersson, Operalogg:
"Vokalt blev det något av en sångfest och jag särskilt uppskattade Agnes Auer utmärkta stämma, men husets egen Anna Larsson gjorde också utmärkt ifrån sig"
Norrmalmstorgsdramat gör succé i Vattnäs - Operalogg


Lars Sjöberg, Expressen:
”Den stora kvintetten över ”att dö på sin post” är bedövande grann romantisk opera.
Agnes Auers – Karins – fina telefonsamtal till Palme kommer säkert att finna sin väg till solorepertoaren. Scenen där Göran Eliasson som Clark Olofsson kommer loss tillsammans med en öl och en skogstokig klarinett äger något så nuförtiden ovanligt som äkta besatthet. Och Fredrik Burstedt leder en virtuos 14-mannaensemble som låter som det dubbla.”
Recension - Expressen

Cecilia Djurberg Aftonbladet:
”Det sex dagar långa gisslandramat där en manlig och tre kvinnliga banktjänstemän hölls fångna har tolkats och komprimerats till två timmars psykologiskt gripande kammaropera av kompositören Albert Schnelzer och librettisten Patrik Sörling, som även regisserar den vokalt starka och nyanserade ensemblen. I 70-talstypisk kostym bidrar den till ytterligare en teori om vad som kanske utspelades i bankvalvet, och om varför människor blir våldsamma brottslingar.” "Det är valrörelse och Karins (Agnes Auer) telefonsamtal till Olof Palme bidrar till både undertitel och skrapladdat ledmotiv,
då statsministern lär ha frågat om det inte vore ”skönt att dö på sin post”.
Med uruppförandet av sitt tredje beställningsverk försvarar Vattnäs konsertlada, strax utanför Mora, sin position som ett givet utflyktsmål för en publik på sommarpermission från de stora operasalongerna." Gripande gisslandrama - Aftonbladet

Lena de Veen, Dalademokraten:
”Norrmalmstorgsdramat- att dö på sin post” är något så häftigt som ett actiondrama i operatappning, förlagd i ett bedövande vackert Dalarna där den glittrande Orsasjön utgör fond. Och det är kvinnornas upplevelse som nu äntligen, 45 år efter att det verkliga dramat utspelade sig, ges plats. När ridån går ned för sista gången känns det som att de fått upprättelse. De blir fria medans gärningsmännen slagna vandrar ut till polisen och ett liv i fängelse.”
"De allra starkaste scenerna står Anna Larsson, Agnes Auer och Anna Näsström för...
...När Karin (Agnes Auer) ringer sitt telefonsamtal utgör det en annan av de starkaste scenerna, det som också kommer att bli ett bärande tema i uppsättningen. När hon ringer Olof Palme för att be om hjälp svarade han med att fråga om det inte vore skönt att dö på sin post. Här väcks en frustration och indignation som Auers Karin bär på under resten av föreställningen"
Vattnäs bjuder på action och humor i nyskriven opera - Dalademokraten


Karin Helander, SvD:
"Det är en vokalt stark ensemble, där rånaren och Clark sjungs av Anders Larsson och Göran Eliasson. Men det är gisslan som fått de mest intressanta rollerna." "...sopranen Agnes Auer är den impulsivt rådiga Karin, som frågar Olof Palme om hjälp i ett besynnerligt telefonsamtal, men uppfattar svaret som "det är väl skönt att få dö på sin post". De märkliga orden blir ett ledmotiv av förvirring och sorg som också får slutscenen att klinga ut."
"Norrmalmstorgsdramat - att dö på sin post" Recension Svenska Dagbladet

"Det här är rakt av ett mästerverk, som i Malmö Live fick ett övertygande framförande. De båda unga svenska solisterna Agnes Auer (sopran) och Carl Ackerfeldt (baryton) gjorde fina insatser..." - Sune Johannesson, Kristiansandsbladet
Efter suverän Brahms - Kristiansandsbladet

"Den slanka karaktären hos de båda sångsolisternas röster, Agnes Auer och Carl Ackerfeldt , berättar om vikten av ett lätt anslag. - Matti Edén, Sydsvenskan
MSO levererar det perfekta allhelgonaverket - Sydsvenskan

"Henne kommer vi att se och höra mycket av i framtiden. Hon är en jättefin sångerska. Man ser att det är en artist, och hör också att det är en artist, inte bara en elev, säger Nils-Åke Häggbom, tidigare balettchef vid Kungliga baletten, som satt med i juryn" -  Nils Åke Häggbom i intervju i Epoch Times.
Stipendieintervju i Epoch Times

Pressmeddelande, Anders Wall stipendium
Stipendium till lyrisk sopran

 




 



 

 

 

 

 Foto: Martin Hellström

 

"GILLA" sidan på FACEBOOK
för fler uppdateringar:
www.facebook.com/agnesauersopran
"LIKE"
the page on FACEBOOK for more updates.

Follow Agnes on INSTAGRAM: 
agnesauer.soprano

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)