Press

Pressmeddelande, Anders Wall stipendium
Stipendium till lyrisk sopran

"Henne kommer vi att se och höra mycket av i framtiden. Hon är en jättefin sångerska. Man ser att det är en artist, och hör också att det är en artist, inte bara en elev, säger Nils-Åke Häggbom, tidigare balettchef vid Kungliga baletten, som satt med i juryn" -  Nils Åke Häggbom i intervju i Epoch Times.
Stipendieintervju i Epoch Times

"Den slanka karaktären hos de båda sångsolisternas röster, Agnes Auer och Carl Ackerfeldt , berättar om vikten av ett lätt anslag. - Matti Edén, Sydsvenskan
MSO levererar det perfekta allhelgonaverket - Sydsvenskan

"Det här är rakt av ett mästerverk, som i Malmö Live fick ett övertygande framförande. De båda unga svenska solisterna Agnes Auer (sopran) och Carl Ackerfeldt (baryton) gjorde fina insatser..." - Sune Johannesson, Kristiansandsbladet
Efter suverän Brahms - Kristiansandsbladet

Karin Helander, SvD:
"Det är en vokalt stark ensemble, där rånaren och Clark sjungs av Anders Larsson och Göran Eliasson. Men det är gisslan som fått de mest intressanta rollerna." "...sopranen Agnes Auer är den impulsivt rådiga Karin, som frågar Olof Palme om hjälp i ett besynnerligt telefonsamtal, men uppfattar svaret som "det är väl skönt att få dö på sin post". De märkliga orden blir ett ledmotiv av förvirring och sorg som också får slutscenen att klinga ut."
"Norrmalmstorgsdramat - att dö på sin post" Recension Svenska Dagbladet

Lena de Veen, Dalademokraten:
”Norrmalmstorgsdramat- att dö på sin post” är något så häftigt som ett actiondrama i operatappning, förlagd i ett bedövande vackert Dalarna där den glittrande Orsasjön utgör fond. Och det är kvinnornas upplevelse som nu äntligen, 45 år efter att det verkliga dramat utspelade sig, ges plats. När ridån går ned för sista gången känns det som att de fått upprättelse. De blir fria medans gärningsmännen slagna vandrar ut till polisen och ett liv i fängelse.”
"De allra starkaste scenerna står Anna Larsson, Agnes Auer och Anna Näsström för"
"När Karin (Agnes Auer) ringer sitt telefonsamtal utgör det en annan av de starkaste scenerna, det som också kommer att bli ett bärande tema i uppsättningen. När hon ringer Olof Palme för att be om hjälp svarade han med att fråga om det inte vore skönt att dö på sin post. Här väcks en frustration och indignation som Auers Karin bär på under resten av föreställningen"
Vattnäs bjuder på action och humor i nyskriven opera - Dalademokraten

Cecilia Djurberg Aftonbladet:
”Det sex dagar långa gisslandramat där en manlig och tre kvinnliga banktjänstemän hölls fångna har tolkats och komprimerats till två timmars psykologiskt gripande kammaropera av kompositören Albert Schnelzer och librettisten Patrik Sörling, som även regisserar den vokalt starka och nyanserade ensemblen. I 70-talstypisk kostym bidrar den till ytterligare en teori om vad som kanske utspelades i bankvalvet, och om varför människor blir våldsamma brottslingar.” "Det är valrörelse och Karins (Agnes Auer) telefonsamtal till Olof Palme bidrar till både undertitel och skrapladdat ledmotiv,
då statsministern lär ha frågat om det inte vore ”skönt att dö på sin post”.
Med uruppförandet av sitt tredje beställningsverk försvarar Vattnäs konsertlada, strax utanför Mora, sin position som ett givet utflyktsmål för en publik på sommarpermission från de stora operasalongerna." Gripande gisslandrama - Aftonbladet

Lars Sjöberg, Expressen:
”Den stora kvintetten över ”att dö på sin post” är bedövande grann romantisk opera.
Agnes Auers – Karins – fina telefonsamtal till Palme kommer säkert att finna sin väg till solorepertoaren. Scenen där Göran Eliasson som Clark Olofsson kommer loss tillsammans med en öl och en skogstokig klarinett äger något så nuförtiden ovanligt som äkta besatthet. Och Fredrik Burstedt leder en virtuos 14-mannaensemble som låter som det dubbla.”
Recension - Expressen

Mogens H. Andersson, Operalogg:
"Vokalt blev det något av en sångfest och jag särskilt uppskattade Agnes Auer utmärkta stämma, men husets egen Anna Larsson gjorde också utmärkt ifrån sig"
Norrmalmstorgsdramat gör succé i Vattnäs - Operalogg

"The cast were all deeply involved in their roles and conveyed the multiple feelings and emotions of the characters. The heaviest burden fell on Anders Larsson as the robber, and his confrontations with Göran Eliasson’s Clark were dramatic highpoints. Anna Larsson’s Margareta, mother of two small children, was deeply touching in her telephone conversation with them, and young Agnes Auer, giving her operatic debut, was a sensitive and convincing Karin.

With this production, Anna Larsson and Göran Eliasson, who run the Concert Barn jointly, can add another triumph to their long list of successes."
A Stockholm syndrome opera hits the stage - Seen and heard